لیراگلوتاید خطر حمله قلبی را در دیابت نوع 2 کاهش می دهد

6 دسامبر 2018- محققان انستیتوی کارولینسکا در سوئد دریافتند که یک داروی معمول دیابت نوع 2 بنام لیراگلوتاید، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد.

لیراگلوتاید به نامهای تجاری Victoza و Saxenda به فروش می رسد، این دارو از داروهای آنالوگ GLP-1  است که برای کمک به کاهش قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. سال گذشته Victoza تأییدیه اتحادیه اروپا را برای درمان خطرات قلبی عروقی در دیابت نوع 2 دریافت کرد.

تحقیقات پیشین نشان داده است که این دارو خطر حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی در افراد مبتلا به دیابت که از قبل از بیماری قلبی عروقی، رنج می بردند، را کاهش می دهد.

از آنجایی که احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در بین افراد مبتلا به دیابت بیشتر است، محققین  سوئدی می خواستند تاثیر این دارو را بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جدی در یک جمعیت عمومی تر از افراد دیابتی با و بدون سابقه ی بیماریهای قلبی عروقی بررسی کنند.

این تحقیق با شرکت 46000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که نیمی از آنها تحت درمان با لیراگلوتاید بودند و بقیه با دارویهایی از گروه مهارکننده های DPP-4 درمان می شدند، انجام گردید.

یافته ها نشان دادند که 14 مورد عوارض قلبی عروقی اصلی در هر 1000 نفر تحت درمان با لیراگلوتید اتفاق افتاده است، در حالی که برای گروه مهار کننده های DPP-4  این آمار برابر با 15.4 در هر 1000 نفر است.

دکتر Björn Pasternak محقق ارشد این تحقیق در دپارتمان پزشکی انستیتوی کارولینسکا و نماینده ی انستیتوی سرم سازی Statens ، گفت: مطالعه ی ما از اثربخشی قلبی عروقی لیراگلوتاید در میان یک گروه غیر منتخب از بیماران حمایت می کند، و شواهدی از استفاده ی روتین بالینی از این دارو ارائه می دهد که تأیید مهمی بر فواید آن است. ما معتقدیم که این نتایج ممکن است مورد توجه سازمانهای نظارت کننده بر داروها، دستورالعمل های بالینی، پزشکان و بیماران باشد.

یافته های این مطالعه در مجله Lancet Diabetes &Endocrinology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/dec/liraglutide-reduces-heart-attack-risk-in-type-2-diabetes-99569796.html